About Me

My Photo
Ahmad Apriyanto
Graduate of Mathematics Education from Faculty of Education Universitas Siswa Bangsa Internasional (USBI), the transformation of Sampoerna School of Education (SSE) Jakarta.
View my complete profile

Calendar

Masehi HijriyahPerhitungan pada sistem konversi Masehi – Hijriah ini memungkinkan terjadi selisih H-1 atau H+1 dari tanggal seharusnya untuk tanggal Hijriyah

Friday, March 23, 2012

Paksa Siswa Gigit Sepatu, Guru HM Dimutasi

Oleh Yatimul Ainun | Inggried Dwi Wedhaswary | Jumat, 9 Maret 2012 | 15:49 WIB

MALANG, kompas.com – Salah satu guru di SMPN 7 Malang, Pak HM dimutasi dari sekolah tempatnya mengajar karena memaksa dua muridnya Ahmad Jefri dan Amin Rais yang duduk di kelas VIII untuk menggigit sepatunya sebagai hukuman karena membuat keributan di kelas. Sanksi dari pihak sekolah adalah guru HM tidak diperbolehkan mengajar di kelas VIII untuk menghindari trauma yang di alami kedua siswa tersebut. Lebih lanjut, sanksi mutasi adalah sanksi yang diberikan oleh Diknas kota setempat, guru HM akan dipindahkan untuk bekerja di Diknas kota tanpa jabatan (jabatan akan disesuaikan sengan kemampuan si guru).

Misnah, orang tua dari Ahmad Jefri mengisahkan kejadian tersebut setelah anaknya menceritakan bahwa ia disuruh gigit sepatu, namun karena menolak maka guru HM langsung memukul sepatu tersebut ke pipi kanan dan kiri si anak hingga memar. Lebih lanjut, Misnah telah memaafkan guru HM dan tidak akan menuntut hukum karena Misnah tidak mau terus menerus dipanggil oleh sekolah karena ia memiliki bayi kecil yang harus dirawatnya.
Is this a reflection of our education in Indonesia? How poor Indonesia is! I think the perspective in education for this article is Interactionist because the case is about the relationship between school-members, for this case are the students and the teacher. The case is about violence from the teacher to the students, which is the students are forced to bite a shoe, but they refused it, and then the teacher hit their cheek by the shoe. In Interactionist perspective, ideally the teachers should have a good attitute because they are the role model of the students. By Bandura’s theory, the students will do what teachers do. If the teachers do something good, the students will be a good student too. However, if the teacher do something bad, either the students will do the-same-bad-thing, or the students will not appreciate the teachers.
The interaction of the students and the teacher is one of the characteristics of Interactionist perspective in education. So, my conclusion for this article is a kind of Interactionist perspective.

Source: (click here)

Popular Posts